VLV TO e-2008 – סיפור של מהפכה חשמלית

August 6, 2020
VLV TO e-2008 – סיפור של מהפכה חשמלית

בימיה הראשונים של המכונית, הנעה חשמלית שימשה קומץ יצרנים, אבל מהר מאוד נזנחה לטובת הדלק. פיג'ו היתה בין הקומץ, כשעוד ב-1902 בחנה את אפשרויות ההנעה החשמלית במסחריות. כמה דגמים יוצרו, אבל בסוף הפרויקט החשמלי נותר בצד הדרך. פיג'ו בחרה לשים אותו במצב המתנה.

הרכב החשמלי הראשון שפיג’ו שיווקה היה ב-1941 ונקרא VLV (רכב קל לעיר). במהלך מלחמת העולם השנייה קיצוב הדלק הוביל להבנה שיש צורך בחיפוש אחר מקורות אנרגיה חלופיים, ופיג’ו היתה יצרנית הרכב הגדולה היחידה שהתעניינה בהנעה חשמלית. ה-VLV יוצר בפריז מיוני 1941 עד פברואר 1943 (377 יח’).

בשנות ה-70 וה-80, כשהיא ממשיכה בחיפוש אחר טכנולוגיות חדשות, פיג’ו איחדה כוחות עם Alstom ו-EDF (ר”ת: Electricté de France), כדי להציע הנעה חשמלית על אבות טיפוס של פיג’ו 104 (4 גרסאות קופה ו-3 טנדרים), ובהמשך על המסחריות J5 ו-J9. ב-1983 נרקמה תוכנית חדשה עם פיג’ו 205 אשר נבעה משיתוף פעולה בין PSA ל-SAFT (יצרנית סוללות). פיג’ו 205 היתה תחילתו של פרויקט סדרת 106, ניסיון ייחודי בקנה מידה מלא ליצור ציי דגמי פיג’ו 106 מחושמלים שיונגש ללקוחות באמצעות מערכת בשירות עצמי. כך נולד בדצמבר 1993, הקמפיין של “50 מכוניות חשמליות בלה רושל.”

משנת 1990 ועד 2010 מספר מכוניות קונספט המחישו את ההתעניינות המתמשכת של פיג’ו בפיתוח הנעה חשמלית: ION (הראשונה לשמה) בשנת 1994, טוליפ (TULIP) וטוארג (Touareg) בשנת 1996, הקונספט הייחודי BB1 שהוצג בתערוכת פרנקפורט 2009, והקונספט המופלא EX1 של 2010 שמחזיק בשישה תארי הצטיינות בינלאומיים שהושגו במונלרי (שמדרום לפריז) ובסין.

עם שחר המאה ה-21 עמדה המכונית בפני מהפך משמעותי. הצורך בשינוי מקור האנרגיה כדי להוריד את ההשפעות על האקלים הפך להיות חיוני. בשנת 2019 השיק מותג פיג’ו מגוון שלם של דגמים עם פליטות CO2 נמוכות או אפסיות. הדחיפה הטכנולוגית הזו מתבססת על שלושה עמודים: שלווה, הנאה ופשטות. שלושתם מאגדים את אותה שאיפה: להפוך את הניידות לבטוחה, נקייה ונגישה למספר המשתמשים הגדול ביותר.

שלווה, כיוון שפיג’ו תחשמל 50% מדגמיה עד 2020 ו-100% ב-2025. הנאה, כי זה תמיד יהיה חלק מה-DNA של פיג’ו. בדומה לקונספט “508 בתכנון פיג’ו ספורט” אשר בישר על פיתוח קו דגמי-ביצועים בטכנולוגיה חשמלית בייצור סדרתי. ואחרון חביב, פשטות, מכיוון שאפשרות הבחירה בדגם מסוים, לא מכתיבה את השימוש בו.

תשעה חודשים לאחר השקת פיג’ו e-208, אולם התצוגה של המותג הפך לבית למגוון רחב של דגמים חשמליים: e-208, e-2008, 508 היברידי ו-3008 היברידי4 שמיועדים לנוסעים, ו-e-אקספרט, e-טרוולר ובקרוב e-בוקסר לתחום המסחרי. המהפכה החשמלית החלה באמת ובתמים.

פיג’ו VLV (1941) – פשטות גאונית

ב-1941, כשהיא ניצבת מול הכיבוש הגרמני והמחסור, פיג’ו הציעה אלטרנטיבה ייחודית לאותה תקופה: VLV – ר”ת Véhicule Léger de Ville, שפרושם, רכב קל לעיר. מכונית קטנה שמתוכננת במיוחד עבור יחידת כוח חשמלית יעילה. זו המכונית החשמלית הראשונה של פיג’ו, שעוצבה כקבריולה קטנה עם שני מושבים א-סמטריים. המכונית החסכונית הזו, יועדה לשימוש עירוני עבור אלה שהמכונית שלהם עוקלה או לא יכלו להשתמש במכונית שלהם בשל קיצוב הדלק ועלויות הדלק הגבוהות. VLV עוצב כאופני-כביש עם מפסק גדול מלפנים וצר מאחור. המנוע החשמלי הניע את הגלגלים האחוריים ללא מעבר בדיפרנציאל והסוללות אוחסנו בתא המטען הקדמי. הטווח עמד על 70-80 ק”מ בין טעינות והמהירות על עד 35 קמ”ש. היא בעיקר שימשה עובדי דואר ורופאים. 377 דגמי פיג’ו VLV יוצרו בין השנים 1941 ל-1943 במפעל La Garenne שבאזור פריז.


PEUGEOT_VLV_1941_AV

פיג’ו 106 חשמלית (1993) – הקדימה את זמנה

פיג’ו היתה מהיצרניות האירופיות הגדולות הראשונות לשווק כלי רכב חשמליים לרשויות מקומיות וחברות. היא עשתה זאת בשנת 1989 עם פיג’ו J5 המסחרית. שיווק מכוניות חשמליות לאנשים פרטיים החל ביולי 1995 עם פיג’ו 106 החשמלית. קדם לשיווק ניסוי שנערך בשיתוף EDF וקהילת ערי לה רושל, בין סוף 1993 לסוף 1995. 25 דגמי פיג’ו 106 חשמליים נבחנו ע”י לקוחות פרטיים, אנשי מקצוע וגופי ממשל. סה”כ בין 1990 ל-2003 ירדו מפס היצור 2,798,246 מדגמי 106, מהן 3,542 דגמי 106 חשמליים שיוצרו בין 1993 ל-2003.

PEUGEOT_106_ELECTRIC_1993_AV_0

 

פיג’ו איון קונספט (1994) – הטיוטה הראשונה של רכב חשמלי עירוני

פיג’ו איון (ION) נחשף לראשונה בתערוכת פריז 1994. הוא תוכנן ויועד לעיר, וככזה הוא מציג פתרונות מושלמים ללקוחות המתניידים במרחב העירוני. איון מציע לנהג ולנוסע שלצידו רמת נוחות, ואבזור שעדיין היו עתידניים עבור רכב סדרתי בשנות ה-2000. הכל תוכנן והוגדר כדי להקל על חיי הספונים בתוכו: זוג דלתות רחבות אפשרו גישה לארבעה מושבים, מושבים עם משענות יד, נגן דיסקים, דיבורית, מסך LCD, ומקום למשחקי הוידאו של הילדים. אורכו 332 ס”מ, רוחבו 160 ס”מ, והמנוע החשמלי שמוזן מסוללות ניקל-קדמיום, מפיק 20 קילוואט.

PEUGEOT_ION_CONCEPT_1994_AV_0

 

פיג’ו טוליפ (1996) – חלוץ הרכב השיתופי

תחבורה אישית, ציבורית וחינמית במרחב העירוני – טוליפ (TULIP) – נבע מהרצון לשלב טוב יותר את המכונית, העיר ואיכות הסביבה עוד ב-1996. רעיון טוליפ נסוב סביב רשת של כלי רכב להשכרה לשימוש הציבור עם תחנה שמרכזת את הניהול, ההזמנות, התחזוקה והחיוב.

PEUGEOT_TULIP_1996_AV

 

פיג’ו טוארג (1996) – רכב פנאי חשמלי 4×4

רכב הפנאי הפתוח שהוצג בתערוכת פריז 1996, היה שקט, נטול ריח וידידותי לסביבה בזכות סוללות ניקל קדמיום שמוטמעות מאחורי המושבים הקדמיים. עם ההתגלגלות החרישית, היעדר פליטת מזהמים והטיפול האסטטי של פיג’ו, הרכב הזה הציג את כל הסממנים הברורים ליחסי שיתוף אמיתיים בין טיול, פנאי וטבע. מערכת ההנעה היא היברידית, ומשלבת מנוע חשמלי בהספק של 35.5 קילוואט ומנוע בנזין חד-צילינדר שמשמש כגנרטור. יחדיו הם מאפשרים טווח נסיעה של 300 ק”מ על 15 ליטר של דלק.

PEUGEOT_TOUAREG_1996_AV

 

פיג’ו דול-e ו-פיג’ו בובסלייד (2000) – חזון של ניידות עירונית

בתערוכת פריז של שנת 2000, הציגה פיג’ו ארבע מכוניות קונספט עם עיצוב עתידני. הם נוצרו ע”י הצוותים של גרארד וולטר (Gérard Welter) תחת הנושאים “שנת 2000″ ו”ניידות עירונית”. מבין ארבעת דגמי הקונספט שכונו “סיטי טויז” (City Toyz), שניים היו מונעים על חשמל: e-דול ובובסלייד.

פיג’ו e-דול היא מכונית קונספט שיכולה לאכלס שלושה אנשים (עם נהג במרכז ושניים מעט מאחוריו), מונעת ע”י שני מנועים חשמליים שנלקחו היישר מ”סקוט-אלק” (Scoot’elec) – קטנוע חשמלי של פיג’ו.

פיג’ו בובסלייד הוא קונספט חשמלי עם שלושה מושבים (המסודרים על כרית מרכזית אחת וממוקמים בטור אחד אחרי השני), מונע באמצעות ארבע מנועים חשמליים (אחד בתוך כל גלגל) וג’ויסטיק במקום גלגל הגה.

PEUGEOT_e-doll_2000_AR
PEUGEOT_Bobslid_2000_HT

 

פיג’ו BB1 (2009) – החשמלית העירונית הנועזת

בתערוכת פרנקפורט 2009 הציגה פיג’ו קונספט עירוני 100% חשמלי בשם BB1. עם יכולת לאכלס ארבעה אנשים במכונית באורך של 2.5 מטר בלבד, BB1 קונספט היא מכונית שמשנה לחלוטין את התפיסה סביב “מכונית” בכל מובן: עיצוב חיצוני, סטייל, תא נוסעים, ניהוג, קישוריות, והכל תוך מתן כבוד לסביבה ככל הניתן. עם ממדים אולטרה-קומפקטיים, משקל אולטרה-קל (600 ק”ג), וגוף קרבון, BB1 קונספט הוא מודל לרכב עירוני המותאם לאילוצי כרך צפוף. סוללות ליתיום-יון מעניקות לרכב טווח של 100 ק”מ – מספיק לשימוש עירוני כולל אפשרות שיתוף.

peugeot-bb1-concept

 

פיג’ו EX1 (2010) – ביצועיים חשמליים ברמת שיא

מכונית קונספט 100% חשמלית שעוצבה בשנת 2010 לחגיגות 200 שנה למותג פיג’ו. היא עוצבה כרודסטר דו-מושבית סטייליסטית, שנועדה להעביר תחושות נהיגה אמיתיות. פיג’ו EX1 מאיצה מ-0-100 קמ”ש ב-2.24 שניות בלבד ומגיעה למהירות מרבית של 260 קמ”ש ב-5.1 שניות. ביצועי-העל הם תוצאה של עיצוב אווירודינמי מחודד, מבנה אולטרה-קל ושני מנועים חשמליים – אחד לכל סרן – שיחדיו מפיקים 340 כ”ס (250 קילוואט). הודות למבנה הקרבון הקל, פיג’ו EX1 שברה שישה שיאים עולמיים שאושרו ע”י פדרציית הרכב הבינלאומית (FIA) במסלול מונטלי (Montlhéry) האגדי, אך גם בסין.

2010-peugeot-ex1-concept_1

 

פיג’ו e-2008 (2019) – SUV חדש

פיג’ו e-2008 שהוצג בתערוכת קנטון 2019, מהווה פרשנות אולטרה-מודרנית לחוויית נהיגה אינסטינקטיבית ורבגונית. יש לו ממדים של SUV אמיתי והוא בולט בזכות העיצוב החזק והסטייל הייחודי. הוא מאמץ טכנולוגיית-על כמו הדור החדש של פיג’ו i-קוקפיט 3D, ומצוייד בעזרי נהיגה ברמה הגבוה ביותר שיש למותג להציע. רכב הפנאי ה-100% חשמלי הראשון של פיג’ו מעניק גישה לעולם חדש של סנסציה: גאונות ברמה גבוהה, פעולה חרישית, ללא רעידות, ואת החופש לנהוג באזורים עירוניים שמוגדרים ירוקים עם גישה מוגבלת. עם הספק של 136 כ”ס (100 קילוואט) ומומנט של 26.5 קג”מ הזמין מהרגע הראשון, פיג’ו e-2008 מבטיח כוח ותאוצה מהשורה הראשונה. יחד עם טווח נסיעה של 320 ק”מ (עפ”י תקן WLTP), והתנהגות דינמית למופת, מקבלים את ההנאה מנהיגה הכל-כך ידועה של המותג.

PEUGEOT_2008_TESTDRIVE_Road

 

חלק מהדגמים האייקוניים האלה מוצגים במוזיאון “ההרפתקאות של פיג’ו” בסוצ’ו (צרפת). הם יישארו שם עד יום ראשון ה-31 בינואר 2021.

אתם גם תגלו שפיג’ו כבר הקדימה את זמנה בכך שדמיינה את הטכנולוגיה ההיברידית ב-1917, ייצרה דגמים חשמליים מסחריים עם מרכב של שנבנה ע”י Janoir (יצרן אופנועים צרפתי) בשנת 1926, ואבות טיפוס חשמליים על בסיס 202 בשנת 1940. למרות שלפרויקטים אלה לא היתה המשכיות מסחרית, הם מדגימים את שאיפות המותג לחדשנות.

 

לראש הדף